PROJEKTET REGN-SKOV

I 2015 tilbragte jeg maj og juni måned i en REGN-SKOV sammen med Poul Pedersen og Anders Bonnesen.

[fra SPECTAs pressemeddelelse]:

I 2014 inviterede Poul Pedersen kunstnerne Anders Bonnesen og Kit Kjølhede til deltage i udførelsen af et projekt, som han længe havde gået omkring, nemlig REGN-SKOV. Idéen opstod, da Poul Pedersen genhørte komponisten David Tudors komposition Rainforest fra slutningen af 60’erne. Stærkt fascineret af dette lydunivers, hvor Tudor så at sige havde behandlet lyden af regnskoven elektroakustisk, satte Poul Pedersen sig for at indfange naturen, ikke akustisk, som Tudor, men billedligt: et stort lærred blev rullet ud på gulvet på Statens Værksteder for Kunst og bearbejdet oppefra med grene med nyudsprungne birkeblade.

Det blev til et stort maleri, REGN-SKOV. Maleriet, som udstilles på Nivaagaards Malerisamling, er udført af Poul Pedersen, Anders Bonnesen og Kit Kjølhede i fællesskab på Statens Værksteder for Kunst i maj-juni 2015. Sideløbende med udførelsen af maleriet har de tre kunstnere ført samtaler og udvekslinger, og de har hver især arbejdet med egne værker som reaktioner på samarbejdet. Disse værker udstilles i SPECTA.

Processen på Statens Værksteder blev filmet af instruktør Katrine Nyholm og fotograf Jan Rüsz, og filmen kan ses på Nivaagaard Malerisamling. Endelig er også bogen REGN-SKOV blevet udgivet, med tekster af forfatter Anne Mette Riis Rasmussen (om selve projektet) og Benjamin Koppel (Klangfarver), Freddie A Lerche (Det Monokrome), Åse Eg Jørgensen (Elizabeth Parker’s Sampler og arbejde med nål og tråd) og Troels Wörsel (At male et motiv). De fire sidste har alle formidlet deres tekster ved en række kunstnermøder på Nivaagaards Malerisamling i løbet af september 2015.

 

OPHOLDET PÅ STATENS VÆRKSTEDER FOR KUNST

Vi indtog det største atelier på Statens Værksteder for Kunst, hvor vi – med rullestillads, birkegrene og grøn maling – arbejdede på et stort, fælles værk i midten af atelieret. Rundt i siderne havde vi vores egne pladser, hvor vi arbejdede på individuelle værker til SPECTA. Sidst, men ikke mindst, havde vi frokoststuen, hvor der blev indtaget smørrebrød (maj måned) og frikadellesandwich (juni måned), snakket, diskuteret, tænkt tanker, drukket kaffe, modtaget gæster og grinet.

17vare (r)

NIVAAGAARD MALERISAMLING

Nivaagaard Malerisamling lagde væg til det fælles værk, vi lavede på Statens Værksteder. Værket blev hængt op med hvide handsker, og lørdag den 5. september indledte museumsdirektør Michael Nelleman visningsperioden med tale, og Benjamin Koppel talte om sit bidrag til bogen, klangens farve og farvens klang, og spillede for publikum. Filmen om processen blev vist i museets biograf.

Pressemeddelelse - REGN-SKOV - Nivaagaard Malerisamling
9vare (r)

De efterfølgende tre lørdage holdt Freddie A. Lerche, Åse Eg Jørgensen og Troels Wörsel foredrag ud fra hver deres skriv i bogen.

Nivaagaard kalender

I forbindelse med det sidste foredrag annoncerede Poul Pedersen sin tilbagetrækning fra dansk kunstliv.

NB. Efter angrebet i Paris i november 2015, genoptog Poul dog sit arbejde. Læs her hvorfor.

Nivaagaard Malerisamling / 5. september 2015 – 31. januar 2016

 

GALLERI SPECTA

Sideløbende med udførelsen af det fælles maleri arbejdede Poul, Anders og jeg med individuelle værker, der også tog udgangspunkt i REGN-SKOV. Disse blev vist i SPECTA.

Pressemeddelelse - REGN-SKOV - SPECTA
14vare (r)

Galleri SPECTA / 4. september – 3. oktober 2015

 

FILMEN

I maj og juni kom instruktør Katrine Nyholm og fotograf Jan Rüsz jævnlig på besøg i atelieret for at følge processen, vores samtaler, det fælles maleri og vores individuelle arbejder.

Det er blevet til en fin film, “REGN-SKOV / RAIN-FOREST / FORÊT ÉQUATORIALE”, som kan ses her (21:16 min.)

Katrine Nyholm lavede i 2001 filmen “Det stjålne alfabet”, som handler om Poul og hans arbejde. Filmen kan ses her (39:49 min.)

 

BOGEN

Udover filmen blev der sat gang i en bog om REGN-SKOV.

Anne-Mette Riis Rasmussen – som i 2011 skrev bogen Den visuelle digter om Poul Pedersen – besøgte jævnligt atelieret og har skrevet om processen og selve projektet.

Benjamin Koppel har skrevet om farvens klang og klangens farve. Blandt andet om det sted, hvor musikken og den visuelle kunst møder hinanden.

Freddie A. Lerche har skrevet om det monokrome maleri. Hvad er billedmaleri, hvad er rent maleri?

Åse Eg Jørgensen – som også har tilrettelagt bogen – skriver om tråd og håndarbejde ud fra et engelsk korsstingsbroderi fra ca. 1830, nemlig Elizabeth Parker’s Sampler.

Troels Wörsel har skrevet om at male et motiv og i det hele taget ‘det at se’. Hvad ser vi, når vi ser på noget?

Bogen er rigt illustreret og er på dansk, engelsk og fransk.

Bogen REGN-SKOV er udgivet på forlaget *[asterisk] og kan købes der for 101 kr.