Klik på et billede for at se det i fuld størrelse. Hold musen over “i” for at se titler og størrelser. Kronologisk baglæns.

 

Fra udstillingen Hvad påfuglen ikke fortalte – Brøndsalen. Gruppeudstilling med kunstnernetværket Udgangspunkt (2009).

3vare (r)

 

Fra udstillingen Moderate katastrofer – Bjørn Ignatius Øckenholts Frederiksbergske Billedkunstskole (2009). Gruppeudstilling.

14vare (r)

 

Fra udstillingen Fritsvævende umuligheder – Bjørn Ignatius Øckenholts Frederiksbergske Billedkunstskole (2007). Gruppeudstilling.

Til denne udstilling havde jeg lavet et værk, der havde titlen ‘Fritsvævende muligheder’: En model af det rum, hvor udstillingen fandt sted. Modellen var en mini-udgave af rummet, konstrueret af hvidt model-pap påklistret fotos af rummet på alle sider. Med fotos af rummet, som det så ud under udstillingen: Inde i selve rummet, nede fra kælderen, ude fra husets forside og bagside (hhv. gård og byggeplads) og inde fra naboens udstilling. Modellen var hængt op med 4 hvide snore ude fra siden af rummet/loftet, og selve modellen hang i hovedhøjde (for de fleste). Desuden stod der i vindueskarmen en lille plastik-model af Klokkeblomst, og hun var naturligvis også med på billedet af vindueskarmen i modellen. Poetisk konceptkunst, var der én, der kaldte det.

3vare (r)

 

Fra udstillingen Så mange navne – Bjørn Ignatius Øckenholts Frederiksbergske Billedkunstskole (2007). Gruppeudstilling.

Her havde jeg hængt 20 A4-ark op. Fire rækker med fem ark i hver række, hvert ark sat i væggen med to messingsøm. På hvert ark var der en beskrivelse af, hvordan en udstilling med titlen ‘Så mange navne’ kunne se ud. Det kunne man så læse, og på den måde faktisk få hele 20 forskellige udstillinger med sig hjem. Rendyrket konceptkunst.

6vare (r)

 

Fra udstillingen Tak for lån – Bjørn Ignatius Øckenholts Frederiksbergske Billedkunstskole (2006). Gruppeudstilling.

Tanker om titlen “Tak for lån”:

Som regel låner man som oftest noget, man godt selv kan li’. Noget, man godt selv kunne tænke sig. Et fysisk lån – som fx en kuglepen eller en kop sukker fra naboen – skal almindeligvis leveres tilbage. Tak for lån. Immaterielle lån – som fx en idé eller anden inspiration – kan man til gengæld beholde, gøre til sine egne, bygge videre på. Tak for lån. Helt uhåndgribelige lån – som fx at man som lille var vild med Pippi Langstrømpe – bliver oftest lidt hos én, selvom man med tiden ikke på samme måde har brug for lånet. Jeg kan godt selv nu. Tak for lån.

3vare (r)

 

NOTE OM KONCEPTKUNST

Konceptkunst handler om idéen, om konceptet. Idéen er er vigtigere end selve det at udføre, konstruere eller male selve værket. Det at have et færdigt fysisk værk kan faktisk være fuldstændig uinteressant.

“In conceptual art the idea or concept is the most important aspect of the work … all planning and decisions are made beforehand and the execution is a perfunctory affair. The idea becomes the machine that makes the art.”
- Sol LeWitt (American, 1928-2007), in “Paragraphs on Conceptual Art”, Artforum, 1967.

“If you like conceptual art think about honking.”
- Bumper sticker, c. 1977